Landelijk team stijgt met stip

DIOS Eibergen speelt met 4 teams in de landelijke competitie. Vorige ronde was een uitwedstrijd tegen DIOS 4. Ditmaal kwam DIOS 3 naar Wapenveld.

Bij aanvang van deze ronde bezette DIOS 3 de 1e plaats, met 8 punten uit 4 wedstrijden. Wapenveld had evenveel punten, maar een wedstrijd meer gespeeld. Een belangrijke wedstrijd dus, en dat bleek bij het uitwisselen van de opstellingen. De gasten hadden wat versterking mee genomen, niet helemaal onverwacht, maar ook wij hadden hulptroepen ingeschakeld.
Albert Lusink trof een tegenstander die weinig bedenktijd gebruikte. Kwam het door die snelheid? In ieder geval ontglipte hem een schijnbaar routinezetje, waardoor Albert op klaarlichte dag een schijf won. Dit voordeel was genoeg om ook de partij te winnen. Harry Beekman had zich op zijn rechtervleugel laten vastzetten en kon zich niet meer loswerken. Dat betekende de gelijkmaker. Henk Mostert wist met aan zijn linkervleugel door de verdediging van zijn tegenstander te breken. Diens tegenactie aan de andere kant kwam te laat om verlies te voorkomen. Erik Bakker had een luxeprobleem. Hij kon een schijf winnen door een kleine combinatie, maar ook door positioneel doorspelen. Hij koos voor het laatste en won snel daarna de partij.
Alie Beekman speelde probleemloos remise. Jacob de Greef was ingezet als ons geheime wapen. Hij bouwde langzaam maar zeker een overwicht op en bezette alle belangrijke velden. Zijn tegenstander moest een schijf offeren, maar moest zich even later gewonnen geven. Daarmee was de winst in de wedstrijd zeker gesteld en Maikel van den Esker staakte zijn winstpogingen. Niet lang daarna volgde Geurt Souman zijn voorbeeld, maar niet nadat hij eerder een winnende combinatie naar dam had kunnen nemen. Daarmee kwam de eindstand op 11-5 in ons voordeel. Op de ranglijst staan we nu op de 1e plaats, gevolgd door 2 teams met 2 punten minder, maar ook met een wedstrijd minder gespeeld. Onze bordpunten zijn wel veel hoger als die van de achtervolgers.

De persoonlijke uitslagen en de partijen zijn te zien op:
Albert Lusink

Geplaatst op zondag 27 november 2022 door maikel