Nog 1 week te gaan voor NK Pupillen

Op maandag 29 april a.s. barst het damgeweld in Rijnsburg los. 18 pupillen nemen het dan tegen elkaar op om de titel Nederlands Kampioen 2013. Onder hen onze eigen pupil Vincent Houtjes.

Nadat Vincent vorig jaar in eigen huis tijdens de halve finales struikelde heeft hij hard gewerkt om er dit jaar wel bij te zijn. Dat de halve finales in Groningen de nodige spanning meebrachten, was duidelijk. Het was zelfs in zijn spel te zien de eerste dag. Hij stond na 4 ronden op slechts 5 punten, 1 punt achter de 5 spelers met een gedeelte eerste plaats. Maar hij wist de tweede speeldag zijn hoofd gelukkig helder te krijgen en verloor geen enkele partij meer. Wel moest hij een keer de punten delen. Maar met totaal 10 punten uit 7 partijen eindigde hij op een keurige 3e plaats, goed voor een ticket naar het NK.

De finale van de pupillen wordt gespeeld in Rijnsburg. Dankzij de samenwerking van 3 damclubs is dit mogelijk. Rijnsburg is de thuishaven van Marco de Leeuw, één van de kanshebbers op de titel. Marco is laatste jaars pupil en zal er dus veel voor over hebben om het podium te halen. Een andere kanshebber is Bart Westerveld uit Assen, spelend bij Hijken DTC. Ook hij is laatste jaars. Hij wist zich 2 jaar geleden al op het podium te spelen en vond het EK naar meer smaken!

De tweede jaars pupil Jorne Huiting uit Doetinchem (DUO) miste bijna de boot. Hij zag zijn ticket in rook op gaan toen hij de tweede speeldag maar liefst 2 verliespartijen noteerde en een remisepartij. Met een 6e plaats had hij geen recht op deelname. Maar gezien zijn staat van dienst en de grote belofte die zijn spel herbergt is hij steeds gezien als één van de kanshebbers op de titel. Van het CT kreeg hij dus het voordeel van de twijfel én een keuzeplaats.

Uit het hoge Noorden komt het enige meisje: Ilse Barf (Roden/Leek). Zij speelt een week later het NK pupillen meisjes en ziet dit NK als mooie gelegenheid om extra te trainen. Maar ze is in staat om hoog te eindigen!

Tussen alle deelnemers zien we ook de namen van de routiniers René Emmaneel (SNA) en Dirk Vet (Den Ilp), spelers die als ze in vorm zijn, ook niet uitgevlakt moeten worden in de kans op een podiumplaats. Of wat te denken van Jeroen van den Brink (DES Lunteren) die zich vorig jaar wist te plaatsen door in de halve finale te winnen van Vincent én Thijs Verboon?

Het belooft al met al een bijzonder spannende week te worden in Rijnsburg.

De partijen zijn live te volgen via www.nkpupillen2013.nl. De website, die nu al online is, geeft wat achtergrond informatie over de spelers en je kunt voorspellen wie je denkt dat de nieuwe Nederlands Kampioen zal worden.

Geplaatst op zaterdag 20 april 2013 door Eva