Eye-T Webdesign op titelkoers

Zaterdag 4 februari was de voorlaatste ronde in de landelijke damcompetitie. Bij het ingaan van deze ronde was de stand aan kop in de 2e klasse B als volgt: DEZ Laren en Eye-T Webdesign 12 punten uit 8 wedstrijden, Oosterveen Gramsbergen 11 uit 8 en Hijken DTC 3 9 uit 7. Met onder meer de wedstrijden Hijken-Laren en Oosterveen-Eye-T op het programma kon deze ronde weleens beslissend zijn. Laren verloor van Hijken en Wapenveld won van Oosterveen. Met nog één ronde te gaan, gaat Eye-T Webdesign aan de leiding!

De wedstrijd in Gramsbergen begon al met een verrassing bij het bekendmaken van de opstellingen. De thuisploeg moest winnen en probeerde dit te doen door hun sterkste spelers aan de onderste borden op te stellen. Bij de Wapenvelders waren de sterkere spelers iets meer verspreid over de borden. In een dergelijk geval was te verwachten dat veel partijen in een beslissing zouden eindigen, maar dat bleek niet het geval. Albert Lusink speelde remise tegen zijn Zwolse plaatsgenoot. Henk van Renselaar had eerst het remiseaanbod van zijn tegenstander niet gehoord, maar in tweede instantie was hij gelijk akkoord. Maikel van den Esker nam een leuke slagkeuzecombinatie, maar had niet gerekend op de tegenactie van zijn tegenstander. Daarna bleef een gelijke stand over, waarin remise de enig mogelijke uitslag was. Gerard Blok had een fraaie aanvalsstand opgebouwd en boekte een verdiende overwinning. Hierna kon nog een viertal remises genoteerd worden, aan de borden van Alie Beekman, Gerrit Eilander, Geert Jan Smit en Henk Mostert. Erik Bakker had lange tijd de betere stand, maar pas in het eindspel kon hij zijn overwicht verzilveren. In de langste partij moest Harrie Beekman het onderspit delven, maar toen was de 9-11 overwinning al op zak. In de andere topwedstrijd won Hijken 3 met 14-6 van koploper Laren. In de laatste ronde is de opdracht voor de Wapenvelders even simpel als lastig: zelf winnen en de titel is binnen.

Oosterveen Eye-T Webdesign 911
Bé Meijerink (731) Erik Bakker (1053) 0210