Spannende ontknoping in Hoofdklasse West

De slotronde in de Hoofdklasse West van de Overijsselse damcompetitie beloofde bijzonders spannend te worden. Lelystad en Eye-T Webdesign voerden de ranglijst aan, met ieder 8 punten. De 3e plaats werd gedeeld door Hattemerbroek en Kampen met elk 6 punten. In de slotronde stonden de wedstrijden Kampen-Eye-T en Hattemerbroek-Lelystad op het programma en beide wedstrijden werden tegelijkertijd gespeeld. Het zou in theorie dus mogelijk zijn dat alle 4 de teams met hetzelfde puntenaantal zouden eindigen.

In Kampen werd het al snel 4-0 voor de Wapenvelders. Rienk van Marle combineerde naar dam en Maikel van den Esker zette zijn tegenstander zo vast dat deze alleen nog maar schijven kon offeren. Niek Regterschot maakte in deze wedstrijd zijn debuut voor het eerste team van Eye-T. Tot zijn verassing trof hij aan bord 4 dekopman van Kampen, Michel Stempher, een oude bekende in Wapenveld. Daarvan verliezen is geen schande, waardoor de achterstand van de thuisploeg gehalveerd werd. Ondertussen werd er contact gelegd met Hattemerbroek en daar was de verwachting dat Lelystad zou gaan verliezen, of op zijn minst een punt zou verspelen. In Kampen ging de tussenstand naar 4-6, door remises in de partijen van Geurt Souman en Erik Bakker. De tegenstander van Albert Lusink zou 2 schijven moeten geven om nog op dam te komen, maar kwam met een remiseaanbod. Voor Lusink was het zeker stellen van de teamoverwinning belangrijker dan te proberen nog tot winst te komen en accepteerde het aanbod. Daarmee kwam de eindstand op 5-7. Uit Hattemerbroek kwam het bericht dat de thuisploeg inderdaad had gewonnen, met 7-5, en dat betekende dat het Kampioenschap naar Wapenveld ging.

Geplaatst op donderdag 15 februari 2018 door Maikel