Sneldammen beslissend voor titelstrijd

De behaalde titel in de hoofdklasse west leverde het eerste provinciale team een toetje op, in de vorm van een beslissingswedstrijd om de Overijsselse titel tegen de kampioen van de hoofdklasse oost. Deze werd op maandag 5 maart gespeeld in Zwolle.

Op papier zou tegenstander Nijverdal veel sterker moeten zijn, afgaande op de rating van de diverse spelers. Maar teamleider Rienk van Marle zag toch wel mogelijkheden. Zelf zou hij het eerste bord voor zijn rekening nemen. Aan de borden 2, 3 en 4 zouden Maikel van den Esker, Albert Lusink en Geurt Souman stand moeten zien te houden tegen gerenommeerde tegenstanders en aan de borden 5 en 6 zouden er kansen moeten komen voor Erik Bakker en Niek Regterschot. Inderdaad was de opstelling van Nijverdal bijna precies zoals hij verwacht had.

Na 2 uur wedstrijd kwam de eerste uitslag op het scorebord. Ten koste van 2 schijven combineerde Lusink naar dam, maar dit bleek de prijs waard te zijn en Lusink boekte een onverwachte overwinning. Rienk van Marle speelde remise, maar Maikel van den Esker moest een nederlaag slikken. Voor Niek Regterschot, met een schijf voorsprong, en Erik Bakker leken er inderdaad kansen te komen en er leek meer in te zitten dan de twee remises die hier uit kwamen. Geurt Souman moest heel hard werken, maar ok deze partij eindigde in remise.

Hiermee kwam de eindstand op 6-6 en dus nog geen beslissing. Het sluitingsuur van de speelzaal naderde en er was nog net tijd voor een barrage in de vorm van sneldammen met 5 minuten per speler. Hierin was Nijverdal duidelijk de meerdere en won met 9-3. Maar gezien de 6-6 uitslag in de eerste wedstrijd mocht Wapenveld zich toch een beetje de morele winnaar voelen.

Nijverdal - Eye-t Webdesign 6 - 6 9 3

Bill Neven (1310) - Rienk van Marle (1313) 1 - 1 2 2 0