Derde team provinciaal boekt zege in eerste wedstrijd.

Het derde team trad afgelopen maandag aan tegen combinatie Zwolle/Ittersum. Het was de eerste wedstrijd van het team in de 1e klasse van de Overijsselse clubkampioenschappen.

Verslag door teamleider A. Borreman.

Munnink was als eerste klaar. Zijn tegenstander had het zichzelf behoorlijk moeilijk gemaakt. Anton profiteerde daar maximaal van met als gevolg dat de partij snel over was. Hierna wist Albert B. ook zijn partij met winst af te sluiten. Zijn tegenstander had al vrij snel in het begin een combinatie over het hoofd gezien. Hierdoor kwam Albert twee schijven voor te staan en dat is wel een stuk makkelijker dammen. Zo was het dus al snel 4-0 voor het derde team. Op de andere 4 borden stonden allemaal goede standen. Helaas wist Bertus van de Scheer in het eind spel niet de juiste voorzetting te vinden en moest hij de tegenstander de punten laten. Een analyse van het spel liet zien dat er remise in zat en misschien nog wel winst. Maar goed we hadden nog meer ijzers in het vuur. Het bleek al gauw dat Gerrit Frelink de winst zou kunnen pakken als hij nauwkeurig zou spelen en dat was wel aan hem besteed, tenslotte heeft hij al meer dan 50 jaar dam ervaring. Hierdoor werd de stand 6-2 en hadden we nog een punt nodig. Dat punt kwam van Jaap Stegeman, die zijn op papier sterkere tegenstander, knap op remise wist te houden. De overwinning was binnen. De laatste wedstrijd was die van Gerrit Willem Olthuis. Gerrit Willem liet een remise voorstel links liggen omdat hij kansen zag en die waren er ook, maar helaas in het eind spel werd deze winst niet gevonden. Hieronder is een spel situatie te zien die op het bord kwam bij het eindspel van Gerrit Willem Olthuis. Het is misschien niet de exacte weergave, maar het gaat om het idee. Gerrit Willem (Wit) is aan zet en haalde dam op 4. Maar de vraag is wat er was gebeurd als hij dam op 5 had gehaald. De winst zat er misschien niet in, maar zwart moet wel oppassen.

[FEN "W:W10,25,45,47:B1,9,36,41"]

Geplaatst op woensdag 17 oktober 2018 door NiekR