Landelijk team wint na thriller

Op 8 december stond er voor het tiental van Eye-T Webdesign weer een belangrijke wedstrijd op het programma. Het team van Salland kwam op bezoek in “De Rots”. < >Dat dit een spannende wedstrijd zou worden, was te verwachten. De Wapenvelders stonden in de competitie op een, gedeelde, eerste plaats, op een enkel puntje gevolgd door de Sallanders op de derde plaats. < >

De bezoekers deelden de 1e tik uit. Henk Mostert Jzn. was al een schijf achter gekomen, toen hij dacht naar dam te kunnen combineren. Zijn tegenstander wees hem er echter op dat hij meerslag moest nemen en niet naar dam mocht slaan. De gelijkmaker liet  niet lang op zich wachten. De tegenstander van Albert Lusink vlocht wat zetjes in de stand, maar daarbij verwaarloosde hij zijn positie enigszins. Albert wist de zetjes te omzeilen en tegelijkertijd zijn positie te versterken en de partij in winst om te zetten. Bij Henk Mostert Azn. verdwenen de schijven in hoog tempo van het bord, met remise als logisch resultaat. Ook bij Alie Beekman werd het evenwicht niet beslissend verbroken. Jacob de Greef nam tegen sterke tegenstander ook niet al te veel risico, dus werden ook hier de punten gedeeld. Maikel van den Esker had een schijf gewonnen, maar zijn tegenstander had een slimme verdediging en wist met remise te ontsnappen.

Bij een 6-6 tussenstand brak een spannende slotfase aan. Het leek er voor de thuisploeg goed uit te zien. Weliswaar stond Henk van Renselaar wat lastiger, maar aan de overige drie borden hadden de Wapenvelders uitzicht op winst. Henk van Renselaar verloor inderdaad door een damcombinatie. Erik Bakker kon zijn voordeel niet in winst omzetten. Ook aan de resterende borden leek de winst ineens veel verder weg. In dat geval zouden de bezoekers er met de winst vandoor zijn gegaan. Freek Jongerman ging er nog eens voor zitten en zette het eindspel in winst om en daarmee kwam de tussenstand op 9-9. Harry Beekman werd de held van de dag. Via een mooie finesse pakte hij de volle winst. Dit ging zo, Harry met wit:

[Event ""] [FEN "W:W32,34,K48:B17,20,24,33"] 1. 34-29 20-25 2. 29x20 25x14 3. 32-28 33x22 4. 48-26

Hiermee kwam de eindstand op 11-9 in het voordeel van de Wapenvelders

Alle partijen zijn in hun geheel te volgen via:

Geplaatst op zondag 9 december 2018 door Maikel