Eerste team provinciaal wint en haalt kampioenschap

In de 5e ronde van de provinciale competitie was SSS Kampen de tegenstander van het 1e team. Bij winst zouden de bezoekers nog volop in de strijd zijn voor de titel. Bij winst voor de Wapenvelders zou de thuisploeg al bijna zeker zijn van het kampioenschap.

Albert Lusink bezorgde zijn team een 2-0 voorsprong. Zijn tegenstander had een zwakke linkervleugel en deze werd door Albert net zo lang onder vuur genomen tot dat deze het begaf en de weg naar dam open lag. Nadat een 2e schijf dezelfde route had gevolgd vond zijn tegenstander het genoeg geweest. Maikel van den Esker had in de opening een schijf verloren. Maar Maikel liet zich hierdoor niet ontmoedigen en tegen het einde moest zijn tegenstander de plusschijf weer terug geven om remise te maken. Rick Hakvoort trof aan bord 2 de Kampense topspeler. Geen van beiden wilde verliezen en remise was het logische resultaat. Ook bij Erik Bakker leek een puntendeling het meest waarschijnlijk. Maar Erik had nog een valletje in de stand gebouwd, waar zijn tegenstander in tuinde. Met winst voor Erik. Geurt Souman was aan bord 1 geposteerd. Hij kwam geen moment in de problemen en boekte een verdienstelijke remise. Het slotakkoord was voor Rienk van Marle. Hij was een schijf voor gekomen, maar zijn schijven stonden zo ongelukkig dat zijn tegenstander een winnende stand had kunnen opbouwen. Hij speelde het echter anders en in het eindspel, waarbij de schijvenvoorsprong van Rienk inmiddels was opgelopen tot 2 stuks, haalde Rienk de winst binnen. Eye-T Webdesign wint met 9-3, al was dat wel iets geflatteerd. Daarmee was Kampen uitgeschakeld voor het Kampioenschap. De overgebleven kandidaten, Hattemerbroek en Lelystad, troffen elkaar een dag later. Deze wedstrijd werd afgesloten op 6-6 en dat hield in dat Eye-T Webdesign 2 wedstrijden voor het einde al de kampioensvlag kon hijsen.

Doordat alle aandacht op de wedstrijd tegen Kampen was gericht, was er weinig ruimte om de partijen voor de onderlinge competitie te volgen. Van twee partijen werd wel een glimp opgevangen. Henk van Renselaar en Freek Jongerman speelden remise. Naar het schijnt waren de beste kansen voor Henk. Na lange afwezigheid was ook Eva Houtjes weer terug en dat heeft Adrie Koedoot gemerkt. Dit ging zo (Eva met wit). Adrie deed in deze stand de ogenschijnlijk logische ruil 17-22, maar deze was niet goed:

[Event ""] [FEN "B:W25,27,28,32,33,34,35,36,37,38,42,45,48:B2,6,13,14,16,17,18,19,20,21,23,24,26"] 1. ...   17-22 2. 28x17 21x12 3. 27-22 18x27 4. 32x21 16x27 5. 33-29 24x33 6. 38x09 14x03 7. 25x23

Geplaatst op woensdag 12 december 2018 door Maikel