Damthriller in Doetinchem

De landelijke competitie nadert zijn ontknoping. Voor het team van Eye-T Webdesign stond een uitwedstrijd in Doetinchem, tegen DUO 2, op het programma, met als inzet de 2e plaats, die mogelijk recht geeft op een promotie-degradatiewedstrijd.

Het stond vooraf vast dat dit weer een moeilijke wedstrijd zou worden.  De eerste punten waren voor de Wapenvelders, Henk van Renselaar kon uithalen via een niet al te moeilijke combinatie naar dam. Bij Henk Mostert Azn. kwam een stand op het bord, waarin geen van beiden meer een goede zet kon doen. Maar gelukkig voor Henk was zijn tegenstander aan zet en kon hij de voorsprong verdubbelen. Albert Lusink vond de speler met de hoogste rating van de tegenstander tegenover zich. Zonder in de problemen te komen boekte hij een keurige remise. Met 2 schijven achterstand moest Gerrit Eilander de vlag strijken.
Alie Beekman trof toevalligerwijze de enige dame bij de thuisploeg als tegenstandster en ook deze partij eindigde onbeslist. Geert Jan Smit was deze wedstrijd in de gelegenheid om mee te spelen en mocht gelijk het 1e bord voor zijn rekening nemen, met een verdienstelijke remise als resultaat. Harry Beekman was in de opening in een opsluiting terecht gekomen. Vaak is daaruit wel te ontsnappen, maar ditmaal slaagde Harry daar niet in en moest hij zijn tegenstander feliciteren.
Met een tussenstand van 7-7 en nog 3 partijen bezig, viel de eindstand onmogelijk te voorspellen, zeker omdat de klokken ook een woordje gingen meespreken. Freek Jongerman had een zeer lastige positie verkregen, maar in een ware Houdini-act wist hij met remise te ontsnappen. In de partij van Maikel van den Esker probeerden beiden via hun rechtervleugel door te breken naar dam. Dit lukte Maikel als eerste, met zelfs 2 schijven. Daarmee  wist hij te voorkomen dat zijn tegenstander op dam kwam en zo zijn team opnieuw een voorsprong te bezorgen. Ondertussen was Niek Regterschot in een eindspel terecht gekomen van dam en schijf tegen dam en 3 schijven. Dit leek voor hem verloren, maar Niek bleef vechten en sleepte de remise uit het vuur.
Door deze thrillerachtige ontknoping bleef Wapenveld met 9-11 aan de goede kant van de score. En door de andere uitslagen is de stand aan kop bijzonder spannend, met nog 2 wedstrijden te gaan. Eye-T Webdesign aan kop, dankzij de iets betere bordpunten dan Wageningen 3. Met slechts 1 punt minder worden ze gevolgd  door nog eens 2 teams.

De uitslagen en de partijen zijn te vinden op:

Geplaatst op zaterdag 19 januari 2019 door Maikel