Landelijke team op weg naar zinderende slotronde

De landelijke competitie is gevorderd tot en met de voorlaatste ronde. Daarin ontving Eye-T Webdesign het team van Harderwijk 2. Om in de race te blijven voor de titel moest er gewonnen worden, liefst ook nog met grote cijfers.

Bij aankomst bleken de bezoekers niet in de sterkste opstelling gekomen te zijn, met 2 jeugdspelers in de gelederen. Harry Beekman is vaak een speler die het langst achter het bord zit. Ditmaal was hij als eerste uit. Via een standaardcombinatie won hij 2 schijven en liet zich de winst niet meer ontglippen. Direct daarna volgde winst voor Henk Mostert. Hij was, in etappes, 2 schijven voor gekomen en de rest liet zijn tegenstandster zich niet meer bewijzen. Gerrit Eilander wist ook al tot 2 keer toe een zetje uit te halen en bracht de stand op 6-0. Op het bord van Erik Bakker was een behoorlijk explosieve stand op het bord gekomen. Daarin wist Erik het beste het hoofd koel te houden. Bij Albert Lusink was de helft van de schijven al in het doosje verdwenen, toen er een symmetrische stand op het bord kwam. Daarin kon geen van beiden meer winnen. Alie Beekman wist met een dubbele ruil de verdediging van haar tegenstander op te ruimen, waarna ze via een achterloop 2 schijven kon winnen. Met deze winst was de wedstrijd definitief in het voordeel van de Wapenvelders beslecht en was het alleen nog de vraag hoe hoog de score zou oplopen. Henk van Renselaar scoorde een solide remise. Freek Jongerman mocht het opnemen tegen de kopman van de Harderwijkers. Terecht was hij heel tevreden met zijn remise. Jacob de Greef was voor deze gelegenheid het team komen versterken. Zijn tegenstander meende via een schijfoffer uit de problemen te komen, maar moest daarna nog een aantal schijven in een remisepoging investeren. Uiteindelijk gaf het materiaalverschil de doorslag. De tegenstander van Maikel van den Esker wist ten koste van 2 schijven door te breken naar dam. Maikel probeerde nog wel om met remise te ontsnappen, maar moest zich uiteindelijk gewonnen geven. Met deze 15-5 overwinning blijft Wapenveld de ranglijst aanvoeren. Wageningen 3 heeft evenveel punten, maar 3 bordpunten minder. Lunteren 3 volgt op de voet, met een wedstrijdpunt minder. In de slotronde staat de wedstrijd Lunteren 3 – Eye-T Webdesign op het programma, terwijl Wageningen 3 moet proberen in Westerhaar tegen het op papier veel zwakkere Witte van Moort 3 het verschil in bordpunten weg te werken. Het belooft een spannende slotronde te worden.

De uitslagen en alle partijen zijn te bekijken via:

Geplaatst op zondag 3 februari 2019 door Maikel