Sneldammen beslissend voor Overijsselse titelstrijd

Als kampioen van Overijssel West mocht Eye-T Webdesign op 11 maart aantreden tegen de kampioen van Oost, EDC uit Enschede. De wedstrijd werd in Heino op neutraal terrein gespeeld.

Albert Lusink kwam goed uit de opening, maar toen hij de grip op de stelling verloor, keerden de kansen en moest hij een nederlaag slikken. Maikel van den Esker kon geen vat op zijn tegenstandster krijgen en moest met remise genoegen nemen. Rienk van Marle moest het tegen de Enschedese kopman opnemen. Hij kwam een schijf achter en hield al met verlies rekening. Maar in een (remise?) stand met wederzijds een dam op het bord, liep zijn tegenstander achter een schijf, waarna Rienk met een verrassende combinatie de partij wist te winnen. Dit ging zo, Rienk met zwart.

[Event ""] [FEN "W:WK5,15,26,31,36,50:B4,6,17,18,21,K24"] 1. 05-32 18-22 2. 32x16 04-10 3. 15x04 24-02 4. 04x27 06-11 5. 16x07 02x49 6. 50-45 17-22

En een teleurgestelde tegenstander gaf zich gewonnen.
Bij Geurt Souman gebeurde het omgekeerde. Hij stond, ook volgens zijn tegenstander gewonnen, maar kwam in een nadelig eindspel terecht en verloor. Bij een tussenstand van 5-3 voor EDC waren er nog twee partijen bezig. Met in beide partijen kansen voor Wapenveld. Rick Hakvoort kon zijn voordeel niet verzilveren, remise dus. Erik Bakker wist wel een verdiende overwinning te boeken en daarmee kwam een eindstand van 6-6 op het bord.
Omdat er toch een winnaar moest komen werd er, zoals reglementair bepaald, gesneldamd worden, iedereen tegen dezelfde tegenstander, maar met verwisselde kleuren en met 10 minuten per speler.  Hierbij zou Wapenveld aan 6-6 genoeg hebben, op grond van de overwinning aan het hoogste bord in de eerste wedstrijd. Rienk wist opnieuw te winnen maar Albert verloor ook deze partij. Winst was er voor Maikel en Erik, die wederom het belangrijke 6e punt wist te scoren. Daarna wonnen ook Geurt. Rick won door een klok overwinning.
Het sneldammen werd door Wapenveld met 10-2 overtuigend gewonnen en dus mag Eye-T Webdesign zich een jaar kampioen van Overijssel noemen.

De uitslagen en partijen zijn te volgen via:

Geplaatst op woensdag 13 maart 2019 door Maikel