Bekerviertal wint in Wierden

Na de winst in het onderonsje met het 2e viertal, mocht het provinciale team 8 dagen later opnieuw in actie komen voor een uitwedstrijd in en tegen Wierden, uitkomende in de hoofdklasse oost.

Voor de meeste spelers was Wierden een onbekende tegenstander, maar toch wist Henk van Renselaar in zijn archief een drietal eerdere ontmoetingen te vinden. Hieronder 2 eerdere bekerwedstrijden, die beiden in 4-4 eindigden en via sneldammen in het voordeel van de Wapenvelders beslist werden. Nog ouder was een wedstrijd met achttallen, die ruim gewonnen werd door Wapenveld.
In de editie van dit jaar had Henk van Renselaar (tijdelijk?) een schijf gewonnen. Toen zijn tegenstander deze wilde terugwinnen, sloeg Henk toe via een combinatie naar dam. Zijn tegenstander speelde nog een tijd door, maar Henk liet zich de winst niet meer ontgaan. Dat was niet de eerste winstpartij, want Albert Lusink had eveneens de damlijn bereikt en zijn tegenstander gaf er 2 zetten later de brui aan. Albert had als laatste zet 2-8 gespeeld, op het oog een normale opbouwzet, maar hij brengt er gelijk een zetje in. Zijn tegenstander zag het gevaar niet en speelde nietsvermoedend 40-35 en kreeg een dam om de oren.

[Event ""] [FEN "W:W21,27,31,33,34,36,38,40,42:B1,3,4,8,12,13,16,19,24"] 1. 40-35 24-29 2. 34x14 13-19 3. 14x23 12-18 4. 23x12 08x48

Het beslissende punt werd gescoord door Niek Regterschot. Remise was genoeg en met gedegen spel zorgde hij er voor dat dit puntje werd binnen gehaald. Geurt Souman was in zwaar weer terecht gekomen, maar met kunst en vliegwerk wist hij de veilige remisehaven te bereiken. Eindstand 2-6 en Eye-T Webdesign naar de halve finale.

De uitslagen en enkele partijen zijn te zien op:

Geplaatst op woensdag 3 april 2019 door Maikel