Provinciaal viertal grijpt net naast bekerwinst

Op maandag 13 mei was de finale van het provinciale bekertoernooi. Op neutraal terrein in Heino was de tegenstander een oude bekende, Witte van Moort uit Westerhaar.

Onderweg in de auto werd een strijdplan bedacht. Rienk van Marle en Niek Regterschot zouden de hoogste borden voor hun rekening nemen. Daar werden de sterkste tegenstanders verwacht en zij zouden proberen daar het nodige afstopwerk te verrichten. Aan de borden 3 en 4 moesten Geurt Souman en Albert Lusink voor de punten zorgen.

Niek speelde brutaal op de aanval. Toen hij dreigde een schijf te gaan verliezen, meende hij via een tijdelijk offer de stand gelijk te kunnen houden. Hij bleef echter een schijf achter en kon spoedig opgeven. Albert had voortdurend het beste van het spel. Toch was er een tijdnoodfoutje van zijn tegenstander nodig, om Albert de gelijkmaker te laten scoren. In een dun standje hield Geurt aan zijn rechtervleugel met 2 schijven 3 stuks van zijn tegenstander vast. De extra schijf aan de andere vleugel bezorgde hem de overwinning. Met de Wapenvelders op matchpoint hing alles af van de laatste partij. Riek was in een nadelig eindspel terecht gekomen, van 2 dammen tegen 2 dammen plus 3 schijven. De analyseprogramma’s van de toeschouwers gaven dan ook winnend voordeel voor zijn tegenstander aan. Tot ineens diezelfde programma’s aangaven dat er van voordeel geen sprake meer was. Inderdaad werd de stand gereduceerd tot 1 dam tegen 3 dammen, wat normaal genoeg is voor remise. Maar in tijdnood probeerde zijn tegenstander er nog wat valletjes in te brengen en toen Rienk zijn dam op een verkeerd veld neer zette kon deze worden afgenomen. Met een 4-4 stand was er nog geen beslissing.

Om toch een winnaar te kunnen aanwijzen, moest de beslissing komen via sneldammen. Dit is min of meer een specialiteit van de Westerhaarders, die bovendien aan een 4-4 gelijkspel genoeg hadden. Omdat zowel Rienk als Niek hun partij verloren was de beslissing al gevallen. Albert won ook zijn sneldampartij, maar Geurt moest genoegen nemen met remise. Dus Westerhaar bleef met 5-3 aan de goede kant van de score en mag de beker in ontvangst nemen.

De uitslagen en enkele partijen zijn te zien op:

Door Albert Lusink

Geplaatst op dinsdag 14 mei 2019 door Maikel