Opnieuw verlies voor landelijke team

Op 9 november werd de 3e ronde van de landelijke competitie gespeeld. Voor Eye-T Webdesign betekende dit een reis naar het Drentse Hyken, voor een ontmoeting met het 3e team van de gelijknamige damvereniging. In een volle speelzaal, want zowel het 1e als het 2e team van Hyken hadden een thuiswedstrijd.

De verwachtingen bij de Wapenvelders waren hoog, want dit zou een wedstrijd moeten zijn, waarin kansen moesten liggen. Henk Mostert (Azn.) is door zijn snelle spel vaak als een van de eersten uit. Zo ook in deze wedstrijd, met remise als resultaat. Erik Bakker liet zich aan zijn rechtervleugel opsluiten, maar dat is een speltype waarin hij zich wel op zijn gemak voelt. Met een combinatie naar dam pakte hij de volle buit. Nadat zijn tegenstander 43-39 had gespeeld ging dat zo:

[Event ""] [FEN "W:W26,27,31,32,33,34,38,40,42,43,45:B6,11,13,14,15,16,17,18,21,24,25"] 1. 43-39 25-30 2. 34x25 24-29 3. 33x24 13-19 4. 24x22 17x48 5. 26x17 48x03

De partij van Alie Beekman telde net een zet meer dan de verplichtte 40 zetten. Toen werd, in een gelijkwaardige stand, remise overeen gekomen. Albert Lusink had een remisecombinatie kunnen nemen. Hij liet dit achterwege, maar dat was te veel gevraagd van zijn stand en hij verloor. Harry Beekman was, ten koste van een schijf, tot op 1 zet van dam gekomen. Zijn tegenstander wist damhalen nog te verhinderen en toen Harry een foutje maakte,  in een ingewikkelde stand, ging zijn tegenstander naar dam. De overblijvende stand was remise. Gerrit Eilander speelde een prima partij, maar kwam niet verder dan remise. Henk van Renselaar liet het centrum aan zijn tegenstander. Een damdoorbraak kon door Henk slechts met een schijfoffer verhinderd worden, maar de partij kon hij er niet meer mee redden. Jacob de Greef was met twee schijven ver doorgedrongen in de vijandelijke linies. Door de ene schijf weg te geven kon de andere doorlopen naar dam. Met een leuk eindspelletje van een enkele dam tegen twee schijven haalde Jacob beide punten binnen. Maikel van den Esker had zich wat in de verdediging laten drukken en zijn nederlaag betekende de beslissende voorsprong voor de thuisploeg, want in de langste partij van de dag kwam Freek Jongerman niet verder dan remise, waardoor deze belangrijke wedstrijd met 11-9 verloren ging.

De uitslagen en partijen zijn te vinden op:

Geplaatst op zondag 10 november 2019 door Maikel