Nederlaag voor landelijke team

Op 7 december stond voor het landelijke team de uitwedstrijd tegen Emmeloord op het programma. Nadat de speelzaal met enige moeite was bereikt, wegens een opgebroken weg, bleek dat de thuisploeg op volle sterkte was. Bij de Wapenvelders ontbrak Henk van Renselaar. Het gerucht ging dat hij onderweg was naar Spanje, maar dit werd niet bevestigd.

Het beloofde dus opnieuw een moeilijke wedstrijd te worden. Wim de Mol was een schijf achter gekomen en kon dit niet meer repareren. Gerrit Eilander leverde een knappe prestatie door, aan het hoogste bord, zijn tegenstander moeiteloos op remise te houden.  Een leuke finesse van Erik Bakker was goed voor de gelijkmaker. Harry Beekman had wel het betere spel, maar meer dan remise zat er niet in. Ook de oudste van de beide neven Henk Mostert kwam niet in de problemen tegen een op papier veel  sterkere tegenstander. De tegenstander van Maikel van den Esker was al Nederlands kampioen in het dammen per briefkaart, ver voordat Maikel werd geboren. Ervaring genoeg dus, waar Maikel zich op stuk beet. Daarna ging het hard, want zowel de andere Henk Mostert, als Freek Jongerman, tegen een piepjonge tegenstander, verloren hun partij. Alie Beekman leek uitzicht te hebben op meer, maar winst zat er uiteindelijk niet in. Overwerk was er voor Albert Lusink en diens tegenstander. Albert was slecht uit de opening gekomen, maar weigerde te capituleren en wist een remise eindspel te bereiken. Na veel heen en weer geschuif met de dammen en meer dan 5 uur spelen, legde zijn tegenstander zich bij een puntendeling neer. Daarmee kwam de eindstand op 13-7 in het voordeel van de thuisploeg.

Voor de uitslagen en partijen zie:

Geplaatst op maandag 9 december 2019 door Maikel