Online Clubavond, Bleriweri tegen Bontempi

Nu, door bekende omstandigheden, de clubavond niet bezocht kan worden, zochten een aantal clubleden naar een alternatief via de computer. Voor de vakantie werd er al een training gegeven, die door iedere deelnemer thuis te volgen was, maar nu werden er ook partijen gespeeld.

Op 26 oktober was het zo ver. Een achttal spelers had besloten een poging te wagen. Om de mensen, met geen of weinig ervaring met het gebruikte programma, ervaring op te laten doen, werd gekozen voor het spelen van drie rondes, met een speeltempo van 10 minuten per speler per partij, plus een bonus van 10 seconden per gepeelde zet.

Het gebruikte programma, LIDRAUGHTS, is onder dammers wereldwijd bekend en kan gebruikt worden voor diverse soorten van dammen. De spelers spelen niet onder hun eigen naam, maar melden zich aan via een schermnaam. Zo stond op onze clubavond onder meer de partij Bleriweri tegen Bontempi50 op het programma. De wedstrijdklok wordt door de computer, zodra er een zet gespeeld is, overgezet van de ene speler naar de andere. De spelers kunnen dus niet meer vergeten de klok in te drukken. Wat wel mogelijk is, is dat de spelers gewoon met elkaar kunnen “praten”, via een getypt berichtje. Belangstellenden kunnen de partij van hun keuze volgen, dus er kunnen zelfs toeschouwers zijn.

Zoals eerder gezegd, was deze avond bedoeld als kennismaking en oefenavond. Om iedereen zoveel mogelijk te laten spelen tegen iemand met min of meer dezelfde speelsterkte, had Rienk van Marle, die de rol van wedstrijdleider op zich had genomen, de deelnemers verdeeld in 2 groepen van 4 spelers, zodat in iedere groep iedereen 1 keer tegen elkaar kon spelen. In de ene groep won Henk van Ommen al zijn partijen. Freek Jongerman kwam tot 1 keer winst tegen 2 verliespartijen. Wim de Mol bleef op 1 remise steken. Adri Koedoot kwam tot verlies en remise en werd in de laatste ronde vervangen door Maikel van den Esker, die zijn partij won.

De andere groep werd gevormd door Rienk van Marle, Geurt Souman, Geert Jan Smit en Albert Lusink. De groep werd gewonnen door Rienk van Marle, die 2 partijen won, maar ook een remise moest toestaan. Albert Lusink bleef ook ongeslagen, met 1 winst en 2 remises. Geurt Souman haalde alle mogelijke uitslagen 1 keer, terwijl Geert Jan Smit de avond afsloot met evenveel punten als waar hij mee begon.

Een aantal spelers had er toen nog niet genoeg van en waagden zich ook nog aan een 4e partij, maar die uitslagen zijn niet allemaal bekend. Al met al was het een geslaagde avond. Rienk van Marle gaf aan dat een aantal leuke partijen en partijfragmenten had gezien (Waar haalt hij de tijd vandaan als hij zelf ook nog speelt?).

Voor herhaling vatbaar

Geplaatst op dinsdag 27 oktober 2020 door Maikel