Digitale clubavond deel 3

Nu de clubavond, om de bekende redenen, niet bezocht kan worden, begint zich nu een groepje te vormen, dat wekelijks de digitale clubavond bezoekt. Zo blijft het contact bestaan en kan er toch gedamd worden.

Om niet veel in herhalingen te vallen, werd deze keer gekozen voor een sneldamtoernooi. Met een speeltempo van per speler 5 minuten voor de partij, plus een bonus van 3 seconden per zet, duurt een partijtje ongeveer 20 minuten. Om het toernooi niet de hele avond te laten duren, werd gekozen voor het zg. “Zwitsers systeem”. Bij dit systeem spelen in principe iedere ronde spelers met een gelijk puntenaantal tegen elkaar, met dien verstande dat spelers elkaar tijdens het toernooi maar 1 keer kunnen tegenkomen. Op die manier kun je in 6 ronden tot een redelijk betrouwbare eindstand komen. Dat het toernooi gewonnen werd door Rick Hakvoort, zal niemand verbazen. De jongste deelnemer liet weer eens zien waarom hij bekend staat als “De dammer die sneller speelt dan zijn schaduw” en won al zijn 6 partijen. Dat leeftijd niet doorslaggevend hoeft te zijn bleek ook deze avond, want de 2e plaats was voor een speler die de pensioengerechtigde leeftijd al gepasseerd is, Albert Lusink. Hij verloor alleen van Hakvoort en deelde de punten met Geurt Souman en won dus 4 partijen. Daarmee bleef hij Rienk van Marle net een puntje voor, die ook 4 partijen won, maar zowel van Hakvoort als van Lusink verloor. Daarbij moet in aanmerking genomen worden dat hij deze avond ook weer de rol van wedstrijdleider vervulde. Weer een puntje daarachter eindigde Geurt Souman, voor dit wel een favoriet speltype is. De volledige eindstand was:

1 Rick Hakvoort 12 punten

2 Albert Lusink 9 punten

3 Rienk van Marle 8 punten

4 Geurt Souman 7 punten

5 Geert Jan Smit 6 punten

6 Freek Jongerman 5 punten

7 Henk van Ommen 4 punten

Wim de Mol 4 punten

Adrie Koedoot/Maikel van de Esker 4 punten

10 Martinus Regterschot 1 punt

Adrie Koedoot moest halverwege de avond afhaken en werd vervangen door Maikel van den Esker, die er aan het begin van de avond niet bij kon zijn. Al met al was het weer een geslaagde avond. Voor een volgende avond wordt geprobeerd om met een andere vereniging tot een afspraak te komen voor een digitale teamwedstrijd. Dat kan ook weer spannend worden.

Geplaatst op dinsdag 10 november 2020 door Maikel