Provinciaal team wint derby

Voor het 1e provinciale zestal stond op 8 november de thuiswedstrijd tegen DEZ/NGKZ uit Hattemerbroek op het programma.

De wedstrijd zou aanvankelijk een week eerder gespeeld worden, maar werd op verzoek van de bezoekers uitgesteld vanwege personele problemen. Erg effectief was dat uitstel niet, want ook nu ontbraken er wat sterke spelers, die vervangen werden door spelers die kwalitatief een stuk minder zijn. En dat terwijl de thuisclub op volle sterkte was.

Geurt Souman opende de score. Door een schijf te offeren brak hij op de linkervleugel van zijn tegenstander door naar dam en dit voordeel was genoeg voor de winst. Albert Lusink bezorgde zijn tegenstander zoveel problemen dat deze, in een stand met wederzijds 11 schijven, geen goede voortzetting meer had en zich gewonnen gaf. Erik Bakker kreeg al snel de betere standen leek op een vlotte overwinning af te gaan. Maar hij zag ineens allerlei beren op de weg, waardoor hij het zichzelf nog moeilijk maakte. De partij leek op remise af te gaan, maar het slot van de partij werd in een noodtempo afgewerkt en dat bleek niet het sterkste punt van zijn tegenstander, waardoor Erik alsnog kon winnen.

Rick Hakvoort, die zijn loopbaan als dammer begon bij DEZ/NGKZ maar een paar jaar geleden overstapte naar OG Wapenveld, trof in Harry Beekman een oude bekende. Voor hem geen reden om de teugels wat te laten vieren en Rick bracht de stand op 8-0. Rienk van Marle had op het eerste bord echte tegenstand. Hij kreeg wat problemen, maar kon een afwikkeling naar remise nemen. In de langste partij zat Maikel van den Esker tegenover Alie Beekman, die in de landelijke competitie, samen met haar echtgenoot Harry, voor Wapenveld uitkomt, maar beiden komen in de provinciale competitie voor hun oorspronkelijke vereniging uit. Ook deze partij eindigde in remise, waarmee de eindstand op 10-2 in Wapenvelds voordeel kwam. Alle uitslagen en partijen zijn te vinden op

Het 2e provinciale team komt uit in dezelfde klasse en moest een week eerder op bezoek bij Lelystad. Deze wedstrijd werd verassend met 5-7 gewonnen, waardoor de wedstrijd tussen Wapenveld 1 en 2, die in de 2e ronde op het programma staat, gelijk een wedstrijd tussen twee gedeelde koplopers wordt. De uitslagen van deze wedstrijd staan op:

Geplaatst op dinsdag 9 november 2021 door maikel