Gehavend landelijk team wint wel

De laatste zaterdag van november stond voor het landelijke team een uitwedstrijd tegen DEZ Laren (Gld) op het programma.

De gevolgen van het weer toenemen van de corona-infecties waren goed merkbaar. Het kostte veel moeite om een compleet team op de been te brengen. Zoveel zelfs dat onze voorzitter probeerde om de wedstrijd maar uit te stellen, maar dit bleek niet mogelijk. Gelukkig waren op het laatste moment Jaap Stegeman en Samantha Regterschot bereid om de open plaatsen in te vullen, waardoor we in ieder geval met een volledig team konden spelen. Overigens was ook de thuisclub niet op zijn sterkst, maar hun team bestaat uit 10 spelers, waarvan er dus steeds maar 8 kunnen spelen. Het team uit Laren doet al een aantal jaren mee in de strijd om de topposities, dus het beloofde zeker geen gemakkelijke wedstrijd te worden.

Albert Lusink deed zijn best om te winnen, maar moest met remise genoegen nemen. Samantha Regterschot verloor door een combinatie, maar tot die tijd solliciteerde ze met haar spel naar meer invulbeurten. Jaap Stegeman speelde voorzichtig genoeg, maar kon desondanks een nederlaag niet meer voorkomen.  Erik Bakker trof de tegenstander waarvan hij onderweg in de auto al had aangegeven daar graag tegen te willen spelen. Toen zijn tegenstander in de diagramstand 45-40 speelde greep hij zijn kans en speelde 24-29. Door de dubbele dreiging 29-34 en 19-24 moest zijn tegenstander wel 39-34 spelen, maar ook die verdediging faalde.

[Event ""] [FEN "W:W27,28,31,32,35,36,37,39,45:B6,7,8,13,18,19,23,24,25"] 1. 45-40 24-29 2. 39-34 19-24 3. 28x30 07-12 4. 34x23 25x45

Gelijk zag zijn tegenstander van verdere tegenstand af. Gerrit Eilander leek het ook lastig te krijgen, maar toen zijn tegenstander de beste voortzetting miste liet hij zich de remise niet meer ontgaan. Alie Beekman had halverwege de partij een schijf gewonnen, door een standaardcombinatie die bekend staat als de hielslag, en werkte keurig af naar winst in de partij. Zoals gewoonlijk weer veel spektakel op het bord van Henk van Renselaar. In een voor hem vertrouwde opening was hij een schijf achter gekomen. Later in de partij leverde hij nog een tweede schijf in, ten gunste van een vrije doortocht naar dam met maar liefst twee schijven. Zijn tegenstander leverde op zijn beurt weer twee schijven in, om een tweede dam tegen te voorkomen, maar de overblijvende stand werd door onze voorzitter in winst omgezet. Harry Beekman trof de tegenstander met de hoogste rating. Deze deed nog wel een winstpoging, maar dat was niet genoeg en de remise betekende dat de we met een, niet meer verwachtte, 7-9 overwinning naar huis gingen.

Voor alle uitslagen en partijen zie:

Geplaatst op zondag 28 november 2021 door maikel