Digitale clubavond opnieuw gehouden

Omdat de clubavond voorlopig even op slot zit, was dit voor een aantal leden het sein om de digitale clubavond weer op te pakken

Toen vorig seizoen de clubavond lange tijd niet bezocht mocht worden, ontdekten een aantal leden dat het een goed alternatief was om elkaar dan maar via het digitale dambord te bestrijden. Dus toen zaterdag het bericht kwam dat de damborden opnieuw een tijd in de kast kunnen blijven liggen, was het idee snel geboren om de digitale clubavond weer van stal te halen.

Op 29 november zaten er weer 8 leden achter hun computer naar een dambord op het scherm te turen. Niet alle spelers die de vorige periode regelmatig deel namen waren present, maar ook mochten we een debutant verwelkomen in de persoon van Dirk van Doesburg, die het dammen via internet wel eens wilde uitproberen.

Voor iedere partij kregen de spelers 5 minuten bedenktijd, plus 3 bonusseconden per gespeelde zet. Met dit tempo konden alle deelnemers elkaar 1 keer ontmoeten, waardoor aan het eind van de avond een ranglijst kon worden opgemaakt. Daaruit bleek dat Erik Bakker de glorieuze winnaar van deze avond was. Niet helemaal toevallig, want hij was de laatste tijd zeer actief met dammen via internet, dus hij had genoeg training gehad. Iets wat ook van Freek Jongerman gezegd kan worden. De volledige eindstand na 7 ronden was:

1 Erik Bakker                                   13 punten

2 Freek Jongerman                        10

Rienk van Marle                          10

4 Geurt Souman                              9

Albert Lusink                                   9

6 Martinus Regterschot/                3

Geert Jan Smit

7 Henk van Ommen                         2

8 Dirk van Doesburg                        1

Voor Dirk van Doesburg was dit blijkbaar nog even onwennig. Een volgende keer zal het vast beter gaan. Martinus Regterschot kon de laatste ronde niet meer spelen en werd vervangen door Geert Jan Smit.

Er werd weer volop strijd geleverd, maar helaas dit keer even geen partijfragmenten. Wel waren er zelfs toeschouwers. Het gebruikte programma, Lidraughts.org, biedt de mogelijkheid dat mensen de partij van hun keuze kunnen volgen. Zo kwam Rick Hakvoort regelmatig een kijkje nemen. En ook Willemijn Muller, in het verleden vaak deelneemster bij de digitale clubavond, nam een plaatsje op de toeschouwersbanken, volgende keer weer actief als speelster?

Zolang we elkaar niet meer fysiek op de clubavond kunnen ontmoeten, blijven we hier mee door gaan. Belangstelling om ook mee te doen, maar nog niet goed weten hoe?  De spelers met ervaring zijn altijd bereid om uitleg te geven. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!!

Geplaatst op dinsdag 30 november 2021 door maikel