Dammen in Nederland

Dammen is een populaire denksport. Bijna iedere Nederlander heeft wel eens gedamd! In veel huishoudens is een dambord aanwezig en op sommige daarvan wordt zelfs regelmatig gespeeld. Dammen is goed voor de concentratie, spannend en daarnaast gewoon leuk om te doen. Op jonge leeftijd kun je er al mee beginnen en je kunt het je hele leven blijven doen.

De in 1911 opgerichte KNDB is één van de toonaangevende bonden die zijn aangesloten bij de Werelddambond FMJD. En samen met andere denksportbonden is de dambond verenigd in de Federatie van Nederlandse Denksporten, FND. Ook is de KNDB aangesloten bij het NOC*NSF.

Nederlandse dammers horen bij de wereldtop: Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Jannes van der Wal zijn één of meer keren wereldkampioen geweest. In internationale toernooien strijden Nederlandse dammers, jonge en oud, altijd in de hoogste regionen. Om het niveau hoog te houden organiseert de KNDB trainingen en opleidingen met lesmateriaal voor beginners en gevorderden.

Leden van de KNDB ontvangen vier maal per jaar het blad ‘Het Damspel’. In het blad staat naast veel informatie over toernooien en andere evenementen ook een hoeveelheid damtechniek, zowel voor beginners als gevorderden. Ton Sijbrands heeft er een vaste rubriek ‘partij analyse’. Word ook lid van een damvereniging en ontvang dit interessante blad. Een overzicht van alle damverenigingen in Nederland vindt u hier.

Dammen in Nederland