Landelijk team nog steeds in de strijd om de titel

De landelijke competitie komt in de slotfase. Aan kop is de stand weer overzichtelijk, omdat alle betrokken teams hun vrije ronde hebben gehad.

In de 9e ronde kwam DES Lunteren 4 op bezoek in Wapenveld. Inderdaad, waar veel clubs moeite hebben om een team op de been te brengen, speelt Lunteren met 4 teams in de landelijke competitie. Evenals het daar in de buurt gelegen Wageningen. Blijkbaar doen ze daar in de regio iets erg goed. Maar anders dan hun buren speelt Lunteren niet mee om het kampioenschap, want ze zijn in de stand op de voorlaatste plaats terug te vinden.
Tegen Wapenveld hadden de bezoekers op de borden 5, 6 en 7 een drietal jeugdspelers opgesteld, maar deze waren niet opgewassen tegen hun ervaren tegenstanders. Vooral Henk van Renselaar had een makkelijke middag. Op de 11e zet kon hij een schijf winnen en die voorsprong liep alleen maar op. Erik Bakker gaf 3 schijven, om er ook 3 terug te slaan, met vrije doorloop naar dam, waarna zijn tegenstander er de brui aan gaf. Alie Beekman nam een standaardcombinatie die haar schijfwinst en

doorloop opleverde. Een paar zetten later kon ze de felicitaties in ontvangst nemen.
Voor Henk Mostert gingen de zaken iets te voorspoedig. Hij lette even niet op en kreeg een 3x3 met doorloop tegen. Hij gaf zich gelijk gewonnen. Fraai rekenwerk kwam van Harry Beekman. Hij nam een schijfwinst, die wel op de goede manier moest worden genomen, maar zijn tegenstander leek naar dam te kunnen doorlopen. Harry had echter goed gezien dat de dam onschadelijk kon worden gemaakt en hij de schijfwinst behield. Albert Lusink had een schijf gewonnen en bouwde dit rustig door naar partijwinst.
Voor Henk van Ommen was er ook een plaatsje in het team ingeruimd. In het eindspel moest hij de eer aan zijn tegenstander laten. Het langst achter het bord zat Maikel van den Esker. Hij keek tegen een dam van zijn tegenstander aan en leek te gaan verliezen. Maar hij wist het zijn tegenstander zo lastig te maken dat deze veel tijd gebruikte en het spoor bijster raakte. Een niet meer verwachte winst voor Maikel. Eindstand, in een wedstrijd zonder remises, 12-4 voor Wapenveld.
Met nog 2 ronden te gaan is de stand aan kop:
Wapenveld 14 punten 91 bordpunten
DIOS 3      14 en 79
WSDV 4    13 en 73
In de voorlaatste ronde staat de strijd tussen DIOS 3 en WSDV 4 op het programma.

De persoonlijke uitslagen en partijen zijn te vinden op:

Albert Lusink

Geplaatst op zondag 29 januari 2023 door maikel