Nationale Jeugddamdag

De nationale jeugddamdag werd ook dit jaar weer in Harderwijk gespeeld. Bij dit toernooi spelen, in 4 verschillende leeftijdsklassen, provinciale teams tegen elkaar om het Nederlands kampioenschap. Ieder team bestaat uit 5 spelers, behalve de juniorenteams, die het met 4 spelers moeten doen.

Bij de jongste leeftijdsgroep, de welpen, werd het team van Overijssel aangevoerd door Vincent Houtjes, spelend voor Eye-T webdesign/Ons Genoegen uit Wapenveld. Hij speelde een aantal mooie partijen, maar had ook wel moeilijke tegenstanders. Uiteindelijk kwam dit team met een 3e plaats net op het erepodium terecht.

Zijn clubgenoot Michel Stempher speelde mee bij de Overijsselse junioren. Dit team streed lang mee voor de eerste plaats, maar moest de eer uiteindelijk aan Gelderland laten. Met het zilver behaalde dit team niettemin een mooi resultaat.

Jantine Timmerman en Rick Hakvoort van DEZ/NGKZ uit Hattemerbroek (net als Wapenveld aangesloten bij de Overijsselse dambond) waren uitgenodigd voor het aspirantenteam van Overijssel. Bij het ingaan van de laatste ronde voerde dit team de ranglijst aan met een minimale voorsprong van 1 punt. In de laatste ronde zou een 5-5 gelijkspel volstaan hebben, aangezien ze tegen hun directe achtervolgers moesten spelen. Na een spannende slotfase, waarin ook de klokken het zwaar te verduren hadden, wist Overijssel ook deze wedstrijd te winnen en daarmee de titel.

Geplaatst op zaterdag 17 april 2010 door cor