NK 2010: Barrage Dolfing ? Meurs om derde plaats

Op zaterdag 1 mei vindt de beslissingswedstrijd om de derde plaats in het Nederlands kampioenschap dammen plaats. Het belooft een korte maar hevige strijd te worden. De beperkte bedenktijd staat er garant voor, dat de stukken er af zullen vliegen. Publiek is van harte welkom.

Martin Dolfing en Pim Meurs eindigden gedeeld derde en vierde op het Nederlands kampioenschap eerder deze maand in Emmen. Beiden plaatsten zich daarmee voor het Europees kwalificatietoernooi voor het wereldkampioenschap 2011 in Emmeloord en op Urk. De derde plaats is wel van belang in verband met directe plaatsing voor het Nederlands kampioenschap 2011 in Wapenveld. Het alternatief, plaatsing via de halve finales, is lastig.

De barrage wordt gespeeld op zaterdag 1 mei om 13.00 uur in het Mercure Hotel Zwolle, Hertsenbergweg 1. De wedstrijden zijn vrij toegankelijk. Mede in verband met het straffe tijdschema belooft het een spectaculaire strijd te worden.

De eerste ronde bestaat uit twee partijen met voor elke partij per speler een bedenktijd van 20 minuten plus 5 seconden per zet. Die extra 5 seconden voegt de klok steeds automatisch toe. Winnaar is degene, die het best uit de twee partijen te voorschijn komt. Daarbij telt de plus-remise mee; zo is een uitslag met een plusremise en een gewone remise al beslissend. Is de strijd na de eerste ronde onbeslist, dan volgt de tweede ronde.

De tweede ronde bestaat uit twee partijen met voor elke partij per speler een bedenktijd van 10 minuten plus 5 seconden per zet. Het verschil is, dat nu de ?sudden death? van toepassing is. Als de eerste partij eindigt in winst of plus-remise, dan is het meteen uit. Is de strijd na de tweede ronde onbeslist, dan volgt de derde ronde.

In de derde ronde worden opeenvolgende partijen achter elkaar doorgespeeld, totdat er een beslissing (winst of plusremise) valt. Spectaculaire beperking daarbij is, dat de totale bedenktijd voor alle partijen samen 10 minuten per speler is. Als het niet tot een beslissing komt, dan is het dus onvermijdelijk dat binnen de 20 minuten een van de twee spelers ?door de klok gaat? en verliest.

Bedenker van dit wrede systeem is Alexander Georgiev. In de strijd om het wereldkampioenschap vorig jaar in Twente verloor hij juist op deze manier van Alexander Schwarzman.

Geplaatst op donderdag 29 april 2010 door cor