NK sneldammen: Michel Stempher 14e van Nederland!!

Namens Ons Genoegen was ook Michel Stempher vertegenwoordigd. Hij besloot om mee te doen in de A-categorie, terwijl hij ook speelgerechtigd was in zijn eigen leeftijdscategorie. In de voorrondes was hij ingedeeld bij een aantal bekenden van hem, onder wie zijn clubgenoten bij het Tilburgse TDV Jasper Daems en Anton van Berkel. Ook zijn privétrainer Rik Keurentjes zat in deze poule. NK sneldammen: Michel Stempher 14e van Nederland!!

De eerste partij mocht Michel aantreden tegen Jasper Daems. De partij ging helaas verloren, doordat Michel even was vergeten dat het sneldammen was, waardoor hij belandde in gruwelijke tijdnood. De 2e partij had Michel de op papier zwakste speler van de poule: Jan van Dijk. Nooit in de partij verkreeg iemand voordeel, waardoor de spelers maar met een remise genoegen moesten nemen. De 3e partij stond de echte kraker op het programma: Leermeester (Rik Keurentjes) tegen leerling (Michel Stempher). De leermeester maakte korte metten met de wat wilde aanval van zijn leerling. In het eindspel, waarin wel tien varianten winst leken voor Rik, koos Rik toch voor die ene variant die niet won. Remise. De 4e partij was Michiel Kloosterziel de tegenstander. Na een zeer goede partij peuzelde Michel een schijfje op, maar om duistere redenen kon hij dit voordeel niet omzetten in een winstpartij. Weer remise. De 5e partij moest Michel aantreden tegen Henk Ruesink. Na een lange verdediging wist Michel toch nog de remisewegen te vinden. In de 6e partij had Michel wat geluk, want zijn tegenstander Theo Voorspuij ging door de klok in een erg voordelige stand voor hem. Met nog één ronde te gaan stond zo'n beetje alles en iedereen gelijk. Twee spelers met 7 punten, vijf spelers onder wie Michel met 6 punten en één speler met 4 punten. Anton van Berkel, de teamleider van TDV 1 waar Michel in de Nationale Competitie voor speelt, stond op het programma dus het zou een erg lastig verhaal worden. In een 6-om-6 standje ging de Kampenaar nog ten onder, waarna een barrage tegen Henk Ruesink onvermijdelijk was geworden. Deze partij wist Michel te winnen door een hielslagje en om het af te maken een fraai tegenoffer met drievoudige oppositie. Dit betekende dat Michel na de pauze in de 3e poule moest spelen.

Na de uitermate boeiende wedstrijd van het Nederlandse elftal (het cynisme straalt er vanaf) mocht Michel het in de 1e partij opnemen tegen Michiel Kloosterziel.Tijdens de voorrondes kon Michel net niet van hem winnen. Deze keer verkreeg Michel opnieuw groot voordeel, maar nu werd de winst wel gevonden. De partijen tegen Wiebe van der Wijk, Peter van Heun, Jan Ekke de Vries liepen remise. Vooral de partij tegen de laatstgenoemde speler was een prachtig duel. Na de meest bizarre wendingen bleek de stand toch nog remise te zijn; wel de meest onlogische uitslag voor zo'n partij.

Met nog één ronde te gaan stond Erik van de Weerdhof aan kop in deze poule, gevolgd door Michel op één punt. De rest van de spelers volgde daar weer op en aangezien Michel en Erik tegen elkaar zouden spelen was bekend dat de kampioen uit deze partij zou komen. Helaas kon Michel geen potten breken en liep de partij remise. Hierdoor werd Erik van de Weerdhof 1e en eindigde Michel, samen met Kloosterziel en Van der Wijk op de 2e plek in deze poule.

De eindstand in deze poule was derhalve:
1. Erik van de Weerdhof (13e in totaal klassement)
2. Michel Stempher, Michiel Kloosterziel, Wiebe van der Wijk (14e in totaal klassement)
5. Jan Ekke de Vries (17e in totaal klassement)
6. Peter van Heun (18e in totaal klassement)

In de hoofdgroep werd Ben Provoost 1e, Rik Keurentjes (tegenstander van Michel in de voorrondes) 2e en Richard Kromhout 3e.

Geplaatst op zondag 20 juni 2010 door cor