Schooldamteams gemeente Heerde niet sterk genoeg

Tijdens de regionale voorronden van de provincie Overijssel namen maar liefst 5 schooldamteams uit de gemeente Heerde het op tegen de beste schoolteams uit omliggende gemeenten. Hoewel er in de weken voorafgaand aan het toernooi door enkele scholen de nodige ondersteuning en training was gekregen door dhr. Paul Borreman van Damclub Ons Genoegen, konden de leerlingen toch niet op tegen de damtalenten van de andere scholen. En kwamen de teams uit Heerde en Wapenveld toch duidelijk tekort. Zelfs de Emmaschool, die in de gemeentelijke voorronde als eerste eindigde, moest genoegen nemen met een vierde plaats. Henk Bouwman, leerkracht van groep 6/7 van de Emmaschool concludeerde: "Als je dat zo ziet, dan merk je dat op die scholen echt een damcultuur heerst. Dat hebben wij niet. Tenminste nog niet." Toch lijken de scholen de smaak weer te pakken te krijgen van het dammen en wordt er al voorzichtig nagedacht over de mogelijkheden volgend jaar. Dit toernooi was de uitslag als volgt:
Poule A
1. De Wereldweide (Wezep)
2. De Gouden Emmer (Heino)
3. De Bron (Zwolle)
4. Emmaschool (Heerde)
5. De Parel (Wapenveld)
6. Goede Herderschool (Wapenveld)

Poule B
1. De Oranjeschool (Wezep)
2. Joh. Bogermanschool (Genemuiden)
3. De Toonladder (Zwolle)
4. Meidoorn (Wezep)
5. Ds. van Maasschool (Wapenveld)
6. Wilhelminaschool (Heerde)

De nummers 1 en 2 van iedere poule zijn door naar de finale van Overijssel. Maar liefst 3 leerlingen wisten al hun partijen te winnen: Vincent (Emmaschool), Joyce (Wereldweide) en Joseph (De Toonladder).

Tijdens het toernooi deelde Damclub Ons Genoegen zogenaamde dampassen uit, waarmee de jongelui 6 gratis damlessen mogen volgen bij de vereniging. Al met al kijkt de damclub terug op een succesvol toernooi.

Geplaatst op zaterdag 21 februari 2009 door cor