Dammen op school

Op veel scholen en in plusklassen wordt dammen en/of schaken aangeboden als extra, bijvoorbeeld als je klaar bent met rekenen. Zo ook in Heerde, Wapenveld, Veessen en Oene. Dat is leuk en ook slim, want van denksport leer je beter denken en onthouden.Dammen op school

Beter leren en onthouden dankzij dammen
“Je maakt namelijk meer bloedvaten aan in je hersenen door intensief gebruik en ook de zogeheten ‘witte massa’ in je hersenen wordt groter als je jong bezig bent met denksport”. Dat vertelde dr. Erik Scherder (bekend van omroep MAX) tijdens een symposium op het WK dammen in Groningen. “En daar heb je later, als je ouder wordt, ook nog voordeel van!”

Gewoon leuk
Maar voor kinderen op de basisschool is dammen natuurlijk gewoon leuk. Het maakt ze niet uit of ze er beter of slimmer van worden. Een partijtje tegen een klasgenootje, of met een schoolteam tegen andere scholen, is gewoon leuk en spannend!

Schooldammen
Jaarlijks organiseert de damclub daarom het schooldamtoernooi binnen de gemeente Heerde. Hiervoor worden de scholen tussen de herfst- en kerstvakantie uitgenodigd. De scholen kunnen zelf de leerlingen de regels van het dammen leren, maar school kan ook damlessen aanvragen. Vrijwilligers van de club komen dan op school lessen verzorgen. Het schooldamtoernooi voor teams is meestal in januari. Helemaal aan het einde van het seizoen is er meestal nog een individueel toernooi, voor alle schooldammers die nog iets langer willen door dammen.

Coördinator van het schooldammen in Wapenveld is Dhr. J.P. Borreman, Hondebergseweg 4, 8191 KV  Wapenveld, Tel. 038-4479960